Hoe werkt Taakspel?
Praten tijdens de uitleg, naar buiten kijken tijdens het
werken, wiebelen op de stoel; in elke klas komt wel eens ongewenst gedrag voor.
De oplossing? Taakspel! Met Taakspel stimuleert u gewenst gedrag. En dát
verbetert de sfeer in de klas.
Klassenregels
Met Taakspel houden leerlingen zich beter aan klassenregels. Daardoor neemt
onrustig en storend gedrag af. Leerlingen kunnen dan beter en taakgericht
werken. Bovendien ontstaat er een prettiger klassenklimaat.
Voor wie?
De CED-Groep ontwikkelde Taakspel voor groep 3 t/m 8 van het basisonderwijs,
voor kleutergroepen en voor leerlingen in de buitenschoolse opvang (BSO).
Hoe wordt Taakspel gespeeld?
Leerlingen spelen Taakspel in teams tijdens de reguliere lessen of
activiteiten. De leraar of pedagogisch medewerker en de leerlingen
bespreken welke klassenregels er tijdens Taakspel gelden. De teams
krijgen punten. Wanneer ze voldoende punten overhouden, komen ze in
aanmerking voor de - vooraf besproken -beloning. De leerlingen stimuleren elkaar
om zich aan de regels te houden.
Doelen
Het doel van Taakspel is dat onrustig en storend gedrag afneemt. Hierdoor
kunnen de leerlingen en de leerkracht efficiënter en taakgerichter werken. De
leraar of pedagogisch medewerker geeft tijdens het spelen van
Taakspel complimenten en negeert ongewenst gedrag. Er ontstaat meer
structuur in de klas: de nadruk ligt op het gewenste gedrag en de leerlingen
zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.
Bron en meer informatie: http://www.taakspel.nl/