
In januari 2020 heeft de onderwijsinspectie onze school bezocht.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen:
Resultaten onderzoek goede
school: De Klinker.
Volgens het bestuur is RKBS De Klinker een goede school. Het bestuur
heeft van deze school de onderwijskwaliteit in kaart gebracht en de
inspectie gevraagd een onderzoek naar Goed uit te voeren.
De inspectie heeft op 13 januari 2020 dit onderzoek uitgevoerd. Wij
zijn het eens met het bestuur dat RKBS De Klinker een goede school is.
Conclusie: De inspectie van het onderwijs waardeert de kwaliteit van het
onderwijs op De Klinker als Goed. We waarderen de
kwaliteitsgebieden Onderwijsproces, Schoolklimaat,
Onderwijsresultaten en de Kwaliteitszorg en ambitie’ als Goed.
Tijdens het onderzoek bleek dat het aanbod alle leer- en
vormingsgebieden omvat. Ook is er structureel aandacht voor sociale
cohesie en actief burgerschap. De leraren analyseren gegevens om
leerbehoeften van leerlingen in kaart te brengen. Vervolgens
organiseren zij het onderwijs op maat voor de leerlingen. Dat hebben
we gezien tijdens de lesobservaties. Voor zowel leerlingen met een
grote leerachterstand, als excellerende leerlingen heeft de school
extra begeleiding georganiseerd. Voorts constateren we dat de school
een veilig klimaat heeft. Het pedagogisch handelen van de leraren is
een voorbeeld voor de leerlingen. Het is de school gelukt om in de
afgelopen drie jaar gemiddeld genomen voldoende onderwijsresultaten te behalen. De directie en het team zijn gedreven
en werken hierbij samen met het bestuur en de ouders. De directie
stuurt de schoolontwikkeling gericht, planmatig en krachtig aan.
Onderwijsproces:
Het aanbod is breed en afgestemd op de kenmerken van de
leerlingen
De standaard Aanbod waarderen we met een Goed. Dit komt overeen
met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
De school brengt leerbehoeften van leerlingen scherp in kaart
De standaard Zicht op ontwikkeling waarderen wij met een Goed.
In de zelfevaluatie beoordeelden het bestuur en de school zichzelf met
een Voldoende. We hebben deze standaard onderzocht en komen tot
een andere conclusie op basis van het volgende. De school volgt alle
leerlingen, inclusief de kleuters, op systematische wijze. Data van
verschillende leerlingvolgsystemen worden samengebracht en
geanalyseerd. Deze werkwijze gebruikt de school om voor de leraren
zichtbaar te maken wat de leerlingen al beheersen en wat dat
betekent voor de keuze van het aanbod en het didactisch handelen
voor de leraren. Voorts spreken de leraren nieuwe doelen met de
leerlingen af. De school heeft voor alle leerlingen portfolio’s waarin de
vorderingen en het leren van de leerlingen door de jaren
breed zichtbaar zijn. Er is daarbij structureel aandacht voor de
leerjaarovergang.
Het didactisch handelen voldoet aan de basiskwaliteit
We beoordelen de standaard Didactisch handelen als Voldoende. Dit
komt overeen met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
De (extra) ondersteuning voldoet aan de basiskwaliteit
We beoordelen de standaard (Extra) ondersteuning als Voldoende. Dit
komt overeen met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
De samenwerking is goed georganiseerd
De standaard Samenwerking waarderen we als Goed. Dit komt overeen met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
Toetsing en afsluiting is geborgd en geactualiseerd
Deze standaard waarderen wij met een Goed. In de zelfevaluatie
beoordeelden het bestuur en de school zichzelf met een Voldoende.
We hebben deze standaard onderzocht en komen tot een andere
conclusie op basis van het volgende. De school hanteert een
zorgvuldige procedure bij het afnemen van toetsen en bij de
advisering naar het voortgezet onderwijs. Voorts is er een procedure
om het advies voor het voortgezet onderwijs te bepalen en spannen
directie en team zich in om de leerlingen op een passende school te
krijgen. De school betrekt de ouders in het traject om een passend
advies voor het voortgezet onderwijs te bepalen en de leerlingen
hebben een duidelijke rol in het plaatsingsproces richting het
voortgezet onderwijs. Er is een continue dialoog met ouders en
kinderen over groei en doelen tijdens voortgangsgesprekken en
adviesgesprekken. De school heeft de adviesprocedure naar
aanleiding van terugkoppeling uit het voortgezet onderwijs bijgesteld
en heeft daarmee aandacht voor de borging
Schoolklimaat:
De veiligheid voldoet aan de wettelijke eisen
We beoordelen de standaard Veiligheid als Goed. Dit komt overeen
met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
De school is een oefenplaats voor leerlingen
Wij waarderen de standaard Pedagogisch klimaat als Goed. Dit komt
overeen met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
Onderwijsresultaten:
De resultaten zijn gestegen. De standaard Resultaten beoordelen we als Voldoende. Dit komt
overeen met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
De school heeft doelen voor de sociale competenties
Wij waarderen de standaard Sociale en maatschappelijke
competenties met een ‘Goed’. Dit komt overeen met de eigen
beoordeling van de school en het bestuur.
Vervolgsucces voldoet aan de basiskwaliteit
De standaard Vervolgsucces beoordelen we als Voldoende. De school
voldoet hiermee aan de basiskwaliteit. Dit komt overeen met de eigen
beoordeling van de school en het bestuur.
Kwaliteitszorg en ambitie:
De kwaliteitszorg en ambitie vormen een stevige basis
Wij waarderen de standaard Kwaliteitszorg met een Goed. Dit komt
overeen met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
De kwaliteitscultuur is goed
Wij waarderen de standaard Kwaliteitscultuur met een Goed. Dit komt
overeen met de eigen beoordeling van de school en het bestuur.
De verantwoording en dialoog zijn goed geregeld
Wij waarderen de standaard Verantwoording en dialoog met een
Goed. Dit komt overeen met de eigen beoordeling van de school en
het bestuur.
Overige wettelijke vereisten: Voor zover onderzocht hebben wij geen tekortkomingen
geconstateerd bij overige wettelijke vereisten.