Groep 1-2 B
Dit schooljaar werken in groep 1/2B juf Martha en juf Nicole. Juf Martha is een zeer creatieve juf die haar start in het onderwijs heeft gemaakt als vakleerkracht handvaardigheid en tekenen. Zij is gespecialiseerd in het onderwijs dat specifiek tegemoet komt aan de behoefte van jongens. Juf Nicole is jonge kind specialist en heeft een opleiding Master SEN Gedrag gevolgd. Samen vormen Martha en Mirjam een dynamisch duo, waar het altijd bruist in de groep. Er wordt elke dag vol passie en plezier spel ingezet als middel om de jongste kinderen van De Klinker elke dag te laten groeien.
In de groepen 1 en 2 werken wij volgens ´Basisontwikkeling´.
Hierbij gaan wij ervan uit dat betrokkenheid van kinderen bij de activiteiten
een voorwaarde is om tot leren te komen. Wij gaan er vanuit dat kinderen
nieuwsgierig zijn en willen leren. Wij sluiten bij kinderen aan door zinvolle
en betekenisvolle situaties en activiteiten te creëren waardoor zij zich breed
kunnen ontwikkelen. Doordat wij werken met thema’s en hoeken inrichten, staan alle activiteiten in
relatie met elkaar tijdens het spelen en werken.
De volgende stap in de ontwikkeling (zone van de naaste
ontwikkeling genoemd) van het kind is voor de leerkracht aangrijpingspunt voor
deze activiteiten.
Doordat spelen, spelend leren en leren tijdens wisselende
werkvormen geleidelijk in elkaar overlopen, ontstaat er een gestructureerde
opbouw van alle leerstofgebieden. Spel- en leeractiviteiten zijn van meet af
aan met elkaar verbonden, maar de accenten verschuiven in de loop van de tijd.
Zo gaat de overgang naar lezen, schrijven en rekenen in groep 2 en 3 heel
geleidelijk.
Tijdens het speel-werkuur kunnen de leerlingen aan de hand
van het planbord zien met welke activiteiten ze aan de slag kunnen gaan. De
leerlingen werken zelfstandig en in groepjes aan de verschillende activiteiten.
De leerkracht kan hierdoor in kleine groepen (b.v. de kleine kring) uitleg en
instructie geven.