Groep 4
Dit schooljaar werken in groep 4 juf Marijke (maandag t/m woensdag)
en juf Sandra (donderdag & vrijdag). Daarnaast is ook juf Mona
werkzaam in groep 4. Zij verzorgt lessen, maar geeft ook extra ondersteuning
aan kinderen die dit nodig hebben. Juf Mona is een duizendpoot die veel ervaring in het Speciaal Basisonderwijs heeft opgedaan. Hierdoor is zij goed in staat kinderen die iets extra’s
nodig hebben op sociaal-emotioneel of didactisch gebied te ondersteunen. Juf
Marijke is een zeer ervaren en gedreven juf. Ook is zij didactisch coach bij ons op
school. Dit betekent dat onze teamleden bij haar terecht kunnen voor vragen over het verbeteren van hun lesactiviteiten of werkvormen. Zij is specialist in het 'breinvriendelijke leren' en coöperatieve werkvormen (samenwerkend leren). Naast haar werk op De Klinker is zij ook werkzaam op de Pabo (Pedagogische academie basisonderwijs) in Rotterdam.
Zij begeleidt studenten tijdens hun stageperiode die ons vak graag willen leren. Juf Sandra is dit schooljaar nieuw gestart op De Klinker. Zij is een enthousiaste en gedreven juf die haar werkzaamheden graag
zorgvuldig uitvoert. Nieuwe initiatieven op het gebied van ICT pakt zij met beiden handen aan. Samen dragen zij met veel liefde zorg voor de
groei van de kinderen van groep 4. Zij zetten zich elke dag voor 100% in om de kinderen
verder te laten groeien.
Het onderwijs in de groepen 3 t/m 8 kenmerkt zich door een
meer klassikale, programmagerichte aanpak. Deze groepen bestaan uit leerlingen van ongeveer gelijke
leeftijd. De lessen worden gegeven volgens het directe instructiemodel. Dat
betekent een korte instructie voor alle leerlingen, daarna gaan leerlingen
zelfstandig aan de slag en maakt de leerkracht tijd om aan de instructietafel
leerlingen die verdere hulp en/of aandacht nodig hebben deze te geven. Sommige
leerlingen kunnen al sneller dan anderen aan het werk omdat zij heel weinig
instructie nodig hebben. Tegelijkertijd leren wij leerlingen verantwoordelijk
te zijn voor de uitvoering van hun eigen taak, zij leren van elkaar, zijn
probleemoplossend bezig, werken zo nodig samen en evalueren de kwaliteit van
het werken met elkaar en met de leerkracht. Het zelfstandig werken wordt als werkvorm in de school
gehanteerd.